Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Som virksomhedsejer har du nok at se til, uden tvivl. Hver dag er der udfordringer der skal løses, kunder der skal gøres tilfredse og en bundlinje der skal holdes øje med. Måske har du også ansatte og samarbejdspartnere der kræver et overblik.
Det er dog mindst lige så vigtigt at du har styr på at både du og virksomheden har de helt rette forsikringer, da du ellers kan ende i en situation der er mere end bare uoverskuelig.

Lovpligtige forsikringer

Har du ansatte så er du arbejdsgiver, og dermed er der en række lovpligtige forsikringer du skal tegne.

Det omfatter bl.a. Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, samt en arbejdsskadeforsikring. Det er begge to forsikringer som skal hjælpe dine ansatte såfremt uheldet er ude.
Er du selv ansat fordi din virksomhed er et ApS, så skal du også dækkes af forsikringen

Andre forsikringer til din virksomhed

Alt efter hvilken type virksomhed du har kan du vælge flere forskellige forsikringer. Nogle forsikringer dækker dig når du f.eks. er ude hos dine kunder og udføre et job, eller hvis du transporterer varer.
Andre forsikringer kan dække dig hvis du bliver udsat for hacker-angreb eller almindeligt indbrud.
Ejer du bygningerne som huser din virksomhed så tjek også at du er ordentligt forsikret her og f.eks. kan få hjælp af en landsdækkende skadesservice hurtigt, såfremt uheldet er ude, og at du kan få den rette størrelse erstatning.
Hvilke forsikringer du skal vælge, kan være meget afhængig af din specifikke branche, så tag evt. fat i en lokal assurandør for at få den bedste vejledning.

Forsikringer til dig

Hvis din virksomhed er et ApS og du er ansat som f.eks. direktør, så vil du være at betragte som lønmodtager og vil sandsynligvis være godt dækket ind af dine private forsikringer, virksomhedens lovpligtige forsikringer og evt. forsikringer fra din fagforening osv.

I det øjeblik du dog driver virksomhed som f.eks. enkeltmandsvirksomhed, så skal du bl.a. sørge for at tegne en sygedagpengeforsikring så du har ret til sygedagpenge efter 14 dage fra kommunen.
Derudover kan du vælge mellem forskellige private sundhedsforsikringer, ligesom der findes faglige organisationer og a-kasser særligt målrettet mod selvstændige.
Uanset hvad du vælger, er det vigtigt at du bruger tid, og sætter dig grundigt ind i hvordan du, og din virksomhed, er dækket hvis uheldet skulle være ude. Som selvstændig er det de færreste der har råd til at stå uden indtægt.