Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

At starte sin egen virksomhed er en stor ting. Det medfører ofte lange arbejdsdage, en lav løn i forhold til arbejdstimer, frustrationer, og meget mere. Men når du endelig kommer godt i gang, så er det en beslutning langt de fleste bliver glade for at have truffet.

Forhør dig om din idé

Har du en fantastisk idé? Så er du allerede godt på vej! Prøv at pitch din ide for venner og familie, som du kan stole på – hvad siger de til den? Har de allerede hørt om noget lignende? Hvis de har, så lad det ikke slå dig ud – prøv at tænke i nye baner. Hvordan kan du skille dig ud? Prøv at høre dine bekendte, om de har ideer. Hvis din ide allerede er genial, jamen, hvordan kan den så forbedres?

Glem ikke de administrative opgaver

Når du går fra et almindeligt lønmodtagerjob til at være iværksætter, kommer der pludselig en masse nye opgaver. Dette indebærer også nye, administrative opgaver. Det er f.eks. en god idé at tjekke hvilke regnskabsprogrammer til små virksomheder der passer bedst til netop din virksomhed, og hvad du ønsker at få ud af et regnskabsprogram. Derudover skal du også gøre op med dig selv, om du ønsker at arbejde fuldtid i virksomheden, så du har tiden til selv at overse dit regnskab, eller om du måske skulle hyre en til at holde styr på det for dig.

Mange vil – forståeligt nok – gerne bare i gang, men det er uhyre vigtigt at have gjort sit forarbejde ordentligt. Dette er f.eks. at tage stilling til de administrative opgaver.

Kan du klare det selv, eller ville en partner være en god ide?

Det er hårdt at starte sin egen virksomhed – det kommer man ikke udenom. For at gøre processen lidt nemmere, kan man overveje at få sig en partner, eller måske endda flere. Sæt jer ned sammen, find ud af hvad I hver især kan bidrage med, og uddel derefter opgaverne. Er en af jer måske ekstra kreativ, så kan denne person måske stå for det grafiske, og er man stærk til tekstforfatning, så kan man stå for produktbeskrivelser. Jo flere ombord på projektet I er, jo stærkere et hold har I. Og jo stærkere hold, jo stærkere virksomhed. I starten er det måske ikke nødvendigt at have flere ansatte, men hvis du føler, du kunne få noget ud af at have flere med, er det da bestemt værd at overveje. Hvis du har en i dit netværk, som allerede er iværksætter, og som har tid og lyst til at hjælpe, så tøv ikke med at tage kontakt – de fleste vil gerne lære fra sig, og hjælpe nye iværksættere på rette vej.