Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Der kan være stor forskel på de danske virksomheders gavepolitikker. For selvom det gennemsnitlige beløb brugt på firmagaver er årligt stigende, så er det ikke alle virksomheder, som giver de ansatte gaver.

Det kan dog sagtens svare sig at give gaver, for de er meget mere end bare ting. Forskning viser nemlig, at vi bruger gaver som en kommunikationsform.

Udvekslinger og relationer

Det at give gaver kan af nogle betragtes som en unødvendighed i en verden, hvor vi i forvejen har så meget.

Gaven er dog mere kompleks i sit væsen. Vi bruger dem til at skabe relationer og udveksle påskønnelse. Alene af den årsag kan man ikke kun tale om gaven som en fysisk ting.

Man udveksler naturligvis også påskønnelse og viser taknemmelighed, når man giver et ’tak’, men det har bare større effekt, når der er tale om en af de populære gavekurve eller et gavekort til portaler som denne, hvor ansatte selv logger ind og kan vælge en ting.

Fordi gaven har så stor betydning, er det med andre ord kommunikation – og det er her, det bliver værdifuldt for virksomheder.

Kommunikation skaber forbindelser

Når man giver en gave, skaber man en kommunikationssituation – bevidst og ubevidst.

Firmagaven er en anerkendelse, en påskønnelse eller måske et bevis på trofasthed og loyalitet, når den giver til jubilaren på arbejdspladsen. Den siger direkte ”Tak for indsatsen”. Den anerkendelse mærkes hos de ansatte, hvorfor det er med til at skabe en relations-opbygning mellem ansat og firma.

At gaven vækker mest genklang i en fysisk form, skyldes at ord er ”gratis”. Man kan sige noget, men i virkeligheden mene noget andet. Derfor ved manden, der har gjort sin kone ked af det, at undskyldningen ikke er nok – der må blomster til, altså noget fysisk og understregende.

Med det menes der ikke, at du skylder dine ansatte en ordentlig undskyldning, men at den fysiske gave bærer større betydning i et spil, som omhandler mere end ord, da følelser og relationer er en del af ligningen.

Firmagaven er med andre ord ikke en unødvendig udgift, men sund fornuft, der kan styrke relationerne mellem den enkelte ansatte og virksomheden.