Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Fleksibilitet er et nøgleord på det moderne arbejdsmarked. Idéen om, at hver virksomhed og firma har et enkelt område, hvorpå de arbejder, er en lidt forældet version af de kapitalistiske tendenser. Engang producerede en given fabrik kun f.eks. én form for dele til biler, og et teknologifirma fokuserede kun på at fremstille én form for software. Sådan er det ikke helt længere. Virksomheder prøver at ramme så mange skiver som muligt for at skrabe så stort et arbejdsområde og markedsområde som muligt til sig. Fleksibiliteten er dog ikke kun vigtigt i produktionsforståelsen, men også i mere praktiske forståelser – f.eks. hvordan du kommer ud til kunderne eller laver handler med andre virksomheder.

Når fleksibiliteten skal forbedres

En virksomheds fleksibilitet kan forbedres på mange måder, og her er et par eksempler på, hvordan du kan hjælpe din virksomhed med fleksibilitetsøvelserne:

  • Fleksibiliteten skal også være til stede i virksomhedens transportmuligheder. Hvis du f.eks. skal vise dine produkter frem et andet sted, eller transportere produkterne hen til en anden virksomhed, gælder det om at kunne fragte dem ordentligt via lastbiler. Denne seance kan meget nemt gøres lettere ved f.eks. at bruge ramper til lastbil. Dermed kan du afsætte dine produkter ethvert sted.

  • Hvis du har penge tilovers i budgetterne, kan du overveje at variere din produktion lidt. Find et produkt din produktion nemt også kan producere. Produktet skal selvfølgelig have en vis værdi.

  • Vær på forkant med teknologien og innovationen. Hold øje med, hvad der er oppe i tiderne og fokuser på dét. Hvis du f.eks. arbejder inden for det digitale, kan det være en god idé at kigge på fænomener som AI og deep learning.

  • Hvis du vil gøre din magt på markedet fleksibel, kan du investere i andre virksomheder og firmaer inden for din sfære, så du dermed giver dig selv lidt mere monopolstatus.